Steve Paul
Jobs bio je jedan od dva osnivača i dugogodišnji rukovodilac kompanije Apple.
Takođe je osnivač i bivši rukovodilac kompanije Pixar, sve dok je nije prodao
kompaniji Disney. Uz to je spadao među najveće dioničare Disneya i bio član
Disneyeve uprave. Smatran je jednom od vodećih ličnosti u industriji računara i
zabave. Jobsova poslovna biografija je dosta doprinijela mitu o usamljenim,
preduzetničkim osobenjacima silicijumske doline. Izdvajao se po shvatanju značaja
estetike i dizajna. Njegov rad na proizvodima koji su funkcionalni i dizajnom privlačni
stvorio mu je kultni status. Zajedno sa suosnivačem Applea Stevenom Wozniyakom
doprineo je širenju popularnosti personalnih računara u kasnim 1970-im
godinama. U ranim osamdesetim godinama prošlog vijeka Jobs je prvi uočio
komercijalni potencijal grafičkog korisničkog interfejsa i miša. Nakon što je
izgubio kontrolu u upravi Applea 1985, Jobs je osnovao firmu NeXT, koja se
bavila računarskim platformama specijalizovanim za visoko obrazovanje i
poslovnu primjenu. Kada je 1997. Apple kupio NeXT, Jobs se vratio u preduzeće
kojem je suosnivač i od tada do samostalnog povlačenja je bio na položaju
glavnog izvršnog rukovodioca (CEO).
Steve Jobs je 24. avgusta 2011. objavio da podnosi
ostavku na mjesto generalnog direktora Applea. Umro je 5.
oktobra iste godine od posljedica raka prostate.
Steve Jobs
Čim je Jobs
2011. ozvaničio odluku da ponovo napušta kompaniju, ovaj put zbog bolesti, i da
se nema namjeru vraćati, berza je reagovala negativno. Cijena akcija Applea je
naglo pala. To je bio jasan pokazatelj koliko je ličnost Steve Jobsa bila usko
vezana uz imidž kompanije. Svakom ko je bolje upućen u ekonomiju je jasno da je
reakcija tržišta bila pretjerana. Jobsov plan o povlačenju je predstavljen dan
prije objave kvartalnih finansijskih rezultata jer se znalo da će oni ublažiti
paniku među investitorima i vratiti im optimizam.
Na mjesto
novog CEO-a je došao Tim Cook koji je Jobsa mijenjao i ranije kada je odlazio
na medicinske pauze i on se smatrao dostojnom zamjenom. Apple je stvorio sliku
da kompanija ostaje u sigurnim rukama i da budućnost nije neizvjesna.
U to vrijeme
se nije znalo kako će kompanija prebroditi „kult ličnosti“ koji se stvorio oko
Jobsa i kakav će uticaj njegov odlazak imati na buduće poslovanje Applea. Iako
je jak tim lidera preuzeo upravljanje kompanijom, a proizvodna linija je
stvorila više momentuma nego ikad u istoriji kompanije, neizvjesnost koju je
donijelo povlačenje Jobsa je bila veća nego što je berza bila spremna podnijeti.[1]
Pitanje koje
se pojavilo samo po sebi glasi: „Da li je to dobro za Apple?“ Koliko ta veza
između ličnosti Steve jobsa i imidža kompanije Apple doprinosi firmi, a koliko
joj prijeti ugrožavanjem povjerenja kupaca i investitora u slučaju odlaska
Jobsa iz kompanije, što se i desilo 2011. godine?
Model
pametnog telefona iPhone 4S predstavljen je nakon odlaska Jobsa i bio je prva
verzija iPhonea koji na posebnoj prezentaciji nije predstavio Steve Jobs. To je
uradio novi CEO Tim Cook. Čitav događaj je bez prisustva Jobsa bio bez sjaja za
javnost, a izlazak 4S-a je dodatno opterećen razočaravajućim recenzijama. Loše
recenzije za iPhone 4S nisu bile stvar odsustva Jobsa, već previsokih
očekivanja od modela koji je samo bio dorađena verzija modela iPhone 4. Ali,
sve se nekako desilo odjednom.
Jobs je već
odsustvovao iz kompanije na 12 godina kada je smjenjen sa funkcije CEO-a. U
međuvremenu je osnovao i prodao Disney-u superuspješnu kompaniju za
kompjutersku animaciju Pixar koja je napravila komercijalno vrlo uspješan
kompjuterski animirani film Toy Story. Jobs-ov povratak u Apple koji se tada
nalazio u velikoj krizi predstavlja jednu od najspektakularnijih priča o oporavku
kompanije. Njegove inovativne ideje iz kojih su se izrodili proizvodi kao što
su iPod, iPhone i iPad su potpuno preporodile Apple i pozicionirale ga među
najuspješnije kompanije na svijetu. Zbog toga je njegova ličnost bila toliko
povezana sa imidžom Applea, a njegovo povlačenje kod investitora percipirano
kao opasnost za kompaniju.
Prateći
odlazak Steve Jobsa 1985, marketinška strategija se do 1996. toliko promjenila
da je Apple postao brend u velikoj nevolji. Gubio je milione na razvijanje
proizvoda kao što je Newton, koji je bio ispred svog vremena, kao i nekih koji
nikada nisu dospjeli na tržište. Pojavili su se brojni članci u medijima koji
su se odnosili na Apple u negativnom svjetlu, neki su sugerisali da je
besmisleno kupovati Apple, do nekih koji su Apple nazivali računarskim
„igračkama“ koje nisu sposobne za „stvarno“ računanje. Tržišne dionice su
padale i cijene Applovih dionica su se stalno mijenjale. Povratak Steve Jobsa
1997. godine, najavio je oživljavanje i transformaciju brenda i kompanije. To
se baziralo na njegovoj strateški posvećenoj pažnji razvijanja proizvoda i
podmlađivanju Appleovog imidža, koji se prije svega zasnivao na kampanji „Misli
drugačije“ (Think Different).[2]
Apple je
nastavio da uspješno posluje i razvija se i nakon odlaska i smrti Steve Jobs-a
jer, prije svega, posjeduje jaku korporativnu kulturu koja mu to može
omogućiti. Takođe, Apple okuplja veliki broj kreativnih ljudi koji rade na
razvoju novih proizvoda i servisa. Dalje, malo koja kompanija u svijetu toliko ulaže
u istraživanja i razvoj kao što to radi Apple. Ipak, bilo je potrebno neko vrijeme dok su se potrošači i investitori uvjerili da odsustvo
Jobsa nema prevelik uticaj na funkcionisanje i razvoj kompanije.
Steve Jobs je
bio osobenjak, jednostavan čovjek, ali veliki vizionar. Imao je posebno
razvijen osjećaj za prepoznavanje želja potrošača, čak ni kada oni sami nisu
bili u stanju da definišu želju ili potrebu. Imao je i jako izražen osjećaj za dizajn tako da Apple u dizajniranju, uz ergonomski, uvijek koristi i umjetnički pristup. Te
njegove karakteristične osobine su se prenijele na Apple kao brend pa danas najveći izazov kompanijskom brend
menadžmentu predstavlja da te osobine brenda zadrži i nakon ere Jobs-a.
Teško je
procijeniti šta je bliže istini. Moguće je da Jobs- ova manijakalna
kreativna energija i dalje predstavlja suštinu onog šta pokreće Apple, ali je
vjerovatnije da je ta mašinerija puno veća od njega i da će Apple nastaviti da
napreduje sasvim dobro i bez njega.[3]
No comments:
Post a Comment