"Inovacija čini razliku između lidera i pratioca" tvrdio je Steve Jobs. Brzina kojom
se mijenja poslovno okruženje u kojem radimo, način na koji radimo i
tehnologija koju koristimo tjera poslovne lidere na konstanto učenje i
inoviranje. Cjeloživotno učenje je obaveza za svakog ko želi da postane i
ostane ozbiljan igrač na tržištu. Sigurnost više ne postoji. Učenje,
inovativnost i kreativnost moraju stalno biti u funkciji jer sasvim sigurno i
konkurenti rade na tim poljima. Uspavanost i tvrdoglavost kompaniju mogu koštati
sunovrata od svjetske dominacije do bankrota u samo nekoliko godina kao što se
desilo Nokiji na tržištu mobilnih telefona.
Hrvatski profesor, pisac i publicista Velimir Srića u svojoj knjizi „Inventivni menadžer u 100 lekcija“ pravi
razliku između dvije vrste učenja:
- Učenje radi preživljavanja – predstavlja sposobnost prilagođavanja okolini odnosno, u poslovnom svijetu, tržištu. U ovoj vrsti učenja uči se na greškama i korištenjem dostupnih izvora informacija. Ova vrsta učenja je dovoljna samo za preživljavanje. Radi se o reaktivnom ponašanju i učenju kao odgovoru na probleme i izazove. Učim kad moram i kad osjetim da mi je novo znanje neophodno.[1]
- Učenje radi stvaranja – ili generičko učenje koje ima aktivan pristup. Pokreće ga želja i potreba da se bude generator promjena, trendova i razvoja, a ne samo posmatrač i neko ko se prilagođava promjenama. Učenje radi stvaranja predstavlja sposobnost menadžera ili organizacije da aktivno mijenjaju svoju okolinu, da prepoznaju nove šanse i nalaze izvore kreativnih ideja, da se razvijaju sagledavajući i predviđajući, ili čak kreirajući razvojne trendove.[2]
Lider 21.
vijeka uči radi stvaranja. Cjeloživotno učenje je njegovo opredjeljenje i on
učenju pristupa sa strasti i željom za sticanjem novih saznanja koja će
primjeniti u praksi. On uživa u ličnom razvoju.
Lider 21.
vijeka je prvenstveno inovativan, a nerijetko i inventan. Ova dva pojma se
često poistovjećuju, a postoji značajna razlika. Inovacija je novi metod
korištenja starih informacija ili stavljanje u praksu novih informacija.
Inovacija treba da primjenom nove ili poboljšane ideje, resursa, postupka ili
procesa donese nove koristi ili kvalitetu. Sa druge strane, invencija je neko
naučno ili tehničko otkriće. Za invenciju je potrebno razmišljanje van
konteksta poznatih stvari, ona se vezuje za apstraktnu misao i proces
kreativnosti. Pod inventivnosti se podrazumjeva izumiteljski dar i stvaralačka
fantazija. Može se reći i da je invencija otkriće, a inovacija način njegove
primjene u praksi. Nikola Tesla je, na primjer, više bio posvećen inventivnom stvaralačkom radu, a Steve Jobs inovativnom, premda su i jedan i drugi djelovali na oba polja. Lider 21. vijeka mora biti inovativan, a još bolje ako je pri
tom i inventivan.
Dvije vrste vještina na kojima mora stalno raditi su potrebne modernom lideru kako bi bio potpuni profesionalac i predvodnik promjena u svom okruženju. To su meke vještine (soft skills) i tvrde vještine (hard skills). Specifičnost doba interneta u kom živimo jeste da je svakom pojedincu željnom razvoja i učenja lako dostupna većina znanja neophodna za postizanje uspjeha. Moram li napominjati da nikad u ljudskoj istoriji niti jedna generacija nije imali ni sličnu privilegiju?
Dvije vrste vještina na kojima mora stalno raditi su potrebne modernom lideru kako bi bio potpuni profesionalac i predvodnik promjena u svom okruženju. To su meke vještine (soft skills) i tvrde vještine (hard skills). Specifičnost doba interneta u kom živimo jeste da je svakom pojedincu željnom razvoja i učenja lako dostupna većina znanja neophodna za postizanje uspjeha. Moram li napominjati da nikad u ljudskoj istoriji niti jedna generacija nije imali ni sličnu privilegiju?
Meke vještine (soft skills) se ne uče kroz redovno obrazovanje. One su nastale kao rezultat tehnoloških i društvenih promjena i procesa globalizacije. Institucije formalnog obrazovanja ih za sad teško prihvataju i neke od ovih vještina se izučavaju tek na ponekim univerzitetima koji se trude da prate moderne trendove. Neke od mekih vještina su:
- Upravljanje promjenama
- Vještina komuniciranja
- Upravljanje projektima
- Pregovaranje
- Rješavanje problema
- Upravljanje stresom
- Upravljanje ljudskim potencijalima
- Upravljanje vremenom
- Kreativno pisanje
- Postavljanje i upravljanje ciljevima
- Lobiranje.
- Stručne kvalifikacije
- Upravljanje mašinama i alatima
- Poznavanje procedura i metodologija
- Specijalizacije
- Analitika
- Kucanje, čitanje i pisanje
- Matematičke vještine
- Korištenje određenih softverskih programa.
Početkom
1990-ih Lou Gerstner je došao na čelo tada posrnulog diva kompanije IBM. Mnogi
su se pitali kako će takvog tehnološkog giganta voditi neko ko nije stručnjak
za kompjutere. On je u svom pozdravnom govoru, obraćajući se zaposlenima rekao
da on nije stručnjak za kompjutere, ali i da ne mora da bude jer oni to već
jesu, a da je njegov zadatak da ih nauči poslovnoj strategiji, tržištu, timskom
radu i boljoj organizaciji. Te oblasti su bile glavni problemi IBM-a. Napomenuo
je da kompanija nije u krizi jer ne zna proizvoditi kompjutere, već zbog toga
što je izgubila viziju, motivaciju, ima staromodnu organizaciju i nema dovoljno
poštovanja prema svojim kupcima. Gerstner je potpuno preokrenuo poslovanje kompanije i vratio joj pobjednički mentalitet.
Treneri
vrhunskih sportista i sportskih timova sve više pažnje posvećuju razvoju mekih
vještina kod sebe samih, ali i kod svojih pulena. Smatraju da nije dovoljno
razvijati samo fizičke vještine kako bi se postigli dobri rezultati. Sportisti
moraju biti dobri timski igrači, imati razvijene komunikacijske vještine, znati
se nositi sa stresom i kvalitetno upravljati sa vremenom. Samo tako svoju
vježbu i talente mogu maksimalno iskoristiti. Kao dodatni bonus za sportiste koji imaju razvijene meke vještine (na primjer verbalne i digitalne vještine komuniciranja) dolazi saradnja sa kompanijama koje ih rado i često angažuju kao promotere i brend ambasadore.
No comments:
Post a Comment